Lunna – digitaalinen asiointi
Lunna on helppo tapa olla yhteydessä palveluihimme.
Lunna on hyvinvointialueemme digitaalinen asiointikanava. Saat Lunnan kautta sujuvasti yhteyden esimerkiksi terveysasemalle, neuvolaan, hammashoitoon ja Seniori-infoon sekä yleiseen asiakasneuvontaan.
Siirry Lunnaan(ulkoinen linkki)
Käytössäsi on kaksi toimintoa, chat ja kiireettömät viestit. Vastaamme chat-viesteihin arkisin klo 8–16. Chat soveltuu kiireellisten asioiden hoitamiseen, kuten uuden oireen selvittämiseen. Kiireettömän viestin voit lähettää ympäri vuorokauden, silloin kun sinulle parhaiten sopii. Vastaamme viestiin kolmen arkipäivän kuluessa.
Voit käyttää Lunnaa joko sovelluksella tai internetselaimella. Käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista esimerkiksi mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Lunnassa voit asioida suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Lisäksi voit asioida myös anonyymisti seuraavissa palveluissa: sosiaalipalvelujen neuvonta, seniori-info ja asiakaspalvelu.
Mikä on Lunna ja miten sitä käytetään?
Tästä löydät tietoa Lunnan palveluista sekä ohjeita Lunnan käyttöön.
Chat
Palvelemme arkisin klo 8–16.
- Terveysaseman digiklinikka
- Hammashoito
- Neuvola
- Seniori-info
- Sosiaalipalvelujen neuvonta
- Asiakaspalvelu
Kiireettömät viestit ympäri vuorokauden
Kiireettömiin viesteihin vastaamme kolmen arkipäivän kuluessa.
- Terveysaseman digiklinikka
- Hammashoito
- Neuvola
- Vammaispalvelut
- Kuntoutuspalvelut ja fysioterapia
- Seniori-info
- Sosiaalipalvelujen neuvonta
- Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto mukaan lukien opiskeluhuollon kuraattorit
- Mielenterveys ja päihdepalvelut
- Perheoikeudelliset palvelut
- Asiakaspalvelu
Videovastaanotot
Lunnassa järjestetään videovastaanottoja, jotka voivat olla yksilökeskusteluja, ryhmätapaamisia tai muita etävastaanottoja. Kun videovastaanotto varataan, saat ammattilaiselta tiedon ajankohdasta ja osallistumisohjeet.
Vältä ruuhkaa – asioi sujuvammin iltapäivällä tai viikon loppupuolella
Maanantaiaamut ovat palveluissamme yleensä ruuhkaisia. Kiireettömissä asioissa suosittelemme ottamaan yhteyttä iltapäivällä tai viikon loppupuolella, jotta voimme palvella sinua mahdollisimman sujuvasti.
Voit käyttää Lunnaa joko älypuhelinsovelluksella tai internetselaimella. Lunnan käyttö edellyttää vahvan tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiakasneuvonnan chatissa voit asioida myös ilman tunnistautumista verkkoselaimen kautta.
Mobiilisovelluksen käyttäminen
-
Lataa mobiilisovellus puhelimeesi Google Playsta tai App Storesta.
- Tunnistaudu sovellukseen pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Vahva tunnistautuminen on voimassa enintään kolme kuukautta.
- Ensimmäisen kirjautumiskerran yhteydessä sinun pitää ilmoittaa puhelinnumerosi ja hyväksyä sovelluksen käyttöehdot. Pääset tarkastelemaan käyttöehtoja klikkaamalla Käyttöehdot-painiketta.
- Seuraavassa vaiheessa sinulta kysytään lupa ilmoitusten (tekstiviestit, sähköpostit, työpöytäilmoitukset) lähettämiseen.
- Jos vahva tunnistautumisesi mobiilisovellukseen on edelleen voimassa, voit jatkossa kirjautua:
- PIN-koodilla
- sormenjälkitunnistuksella
- kasvojentunnistuksella.
Sovelluksen käyttäminen verkkoselaimessa
- Kirjoita selaimen osoiteriville lunna.fi
- Tunnistaudu sovellukseen pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Kun käytät verkkoselainta, teet jokaisella käyttökerralla uudelleen vahvan tunnistautumisen, eikä pin-koodia tai biometristä tunnistetta voi käyttää.
- Ensimmäisen kirjautumiskerran yhteydessä sinun pitää ilmoittaa puhelinnumerosi ja hyväksyä sovelluksen käyttöehdot. Pääset tarkastelemaan käyttöehtoja klikkaamalla Käyttöehdot-painiketta.
- Seuraavassa vaiheessa sinulta kysytään lupa ilmoitusten (tekstiviestit, sähköpostit, työpöytäilmoitukset) lähettämiseen.
Voit muuttaa Lunnan ilmoitusasetuksia seuraavasti:
- Sovelluksessa: Mene käyttäjätilin kohtaan "Suostumukset".
- Selainversiossa: Mene profiilin kohtaan "Suostumukset".
Käyttääksesi Lunna-sovellusta mobiililaitteella tai päivittääksesi uusimman sovellusversionversion, laitteessasi tulee olla riittävän uusi käyttöjärjestelmä:
- Android-laitteet: Android-versio 11 tai uudempi
- iPhone ja iPad: iOS-versio 17 tai uudempi
Uudemmat käyttöjärjestelmät varmistavat sovelluksen turvallisuuden ja yksityisyyden. Vanhemmille versioille ei enää tule tietoturvapäivityksiä.
Jos laitteesi ei täytä ylla mainittuja versiovaatimuksia, voit käyttää Lunnaa selaimella osoitteessa www.lunna.fi(ulkoinen linkki).
Lunna on kaikkien Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä. Palvelemme myös vapaa-ajan asukkaita ja matkailijoita. Voit asioida Lunnassa myös läheisesi puolesta, jos hän asuu Länsi-Uudellamaalla, vaikka asuisit itse muualla.
Voit asioida verkkopalvelussa sekä tunnistautuneena että ilman tunnistautumista. Tunnistautumattomana asiointi tarkoittaa, ettei sinun tarvitse käyttää vahvaa tunnistusta; verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Tunnistautumattomana voit saada ainoastaan yleistä ohjausta tai neuvontaa. Ensimmäisellä kerralla asioidessasi sinun pitää hyväksyä palvelun tietosuojalausunto ja käyttöehdot.
Voit asioida Lunnassa toisen puolesta, jos olet alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja tai sinulle on annettu Suomi.fi-valtuudet sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon asioiden hoitoon.
Asiointia varten sinun tulee lisätä toinen henkilö profiiliisi Lunnassa. Asiointitapahtuman alussa sinut ohjataan valitsemaan henkilö, jonka puolesta asioit, jotta pääset hoitamaan hänen asioitaan.
Jatka eteenpäin ohjeisiin tai katso ohjevideo puolesta asiointiin Lunnassa(ulkoinen linkki).
Puolesta asioinnin oikeuksiin voi kohdistua estäviä tekijöitä. Lue tarkemmat ohjeet puolesta asiointiin sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Puolesta asioitavan lisääminen profiiliin (oikeus tai valtuutus olemassa)
Profiiliin lisäys tulee tehdä kaikille, joiden puolesta haluat asioida Lunnassa. Tämä koskee myös alle 18-vuotiaita huollettavia. Poikkeuksena syntymän jälkeen vielä nimeämättömät lapset, joiden puolesta voit asioida omalla profiilillasi.
Mobiilisovelluksessa:
- Avaa mobiilisovellus ja tunnistaudu haluamallasi tunnistautumistavalla
- Valitse navigaatiosta ”Omat tiedot”
- Valitse "Puolesta asiointi"
- Valitse ”Lisää puolesta asioitava”
- Valitse ”Siirry Suomi.fi-palveluun ”, jolloin siirryt Suomi.fi-palveluun valitsemaan profiiliisi lisättävät henkilöt.
- Vahvista valintasi valitsemalla ”Valitse ja siirry asiointipalveluun”, jolloin ohjaudut takaisin Lunnaan.
- Valitsemasi henkilö on lisätty puolesta asioitavien listalle ja voit nyt asioida hänen puolestaan. Ennen keskustelun aloittamista valitse, kenen puolesta asioit.
Selainversiossa:
- Siirry www.lunna.fi(ulkoinen linkki) ja tunnistaudu Lunnaan haluamallasi tunnistautumistavalla
- Valitse navigaatiosta omista tiedoista ”Profiili”
- Vieritä kohtaan ”Puolesta asioitavat”
- Valitse ”Lisää puolesta asioitava”
- Valitse ”Siirry Suomi.fi-palveluun” valitsemaan profiiliisi lisättävät henkilöt.
- Vahvista valintasi valitsemalla ”Valitse ja siirry asiointipalveluun”, jolloin ohjaudut takaisin Lunnaan.
- Valitsemasi henkilö on lisätty puolesta asioitavien listalle ja voit asioida hänen puolestaan. Ennen keskustelun aloittamista valitse, kenen puolesta asioit.
Jos et näe Suomi.fi-palvelussa haluamiasi henkilöitä, sinulta puuttuu oikeus tai valtuutus asioida heidän puolestaan. Valtuutuksen voi tehdä Suomi.fi-palvelussa.
Suomi.fi-valtuutuksen tekeminen (oikeutta tai valtuutusta ei ole)
Henkilöt, jotka pystyvät vahvaan tunnistautumiseen, voivat tehdä Suomi.fi-valtuutuksen osoitteessa www.suomi.fi/valtuudet(ulkoinen linkki). Voit joko hakea valtuutuksia tai antaa niitä. Lunnassa asiointiin tarvitaan sekä sosiaali- että terveydenhuollon asioiden hoitamisen valtuudet.
Jos käytössä ei ole vahvan tunnistautumisen välineitä, valtuutuksen voi tehdä verkossa hakemuksella tai varata ajan Digi- ja väestötietoviraston toimipisteeseen. Tutustu tarkempiin ohjeisiin Suomi.fi-sivustolla: ”Näin valtuutat, jos et voi käyttää sähköisiä palveluja(ulkoinen linkki)”.
Asiointi henkilön puolesta, jolla on oma profiili Lunnassa
Puolesta asioitavalla voi olla oma aktiivinen profiili Lunnassa, esimerkiksi 15-vuotias lapsi, jolla on omat pankkitunnukset. Kun oikeus tai Suomi.fi-valtuudet ovat voimassa, voit kuitenkin edelleen hoitaa hänen asioitaan Lunnassa.
Lunnassa keskustelut ja asiointitapahtumat näkyvät vain sille henkilölle, joka ne on aloittanut. Et voi tarkastella tai muuttaa toisen henkilön profiilissa olevia tietoja tai asetuksia, vaan hänen on tehtävä mahdolliset muutokset itse.
Asiointi nimeämättömän lapsen puolesta
Voit asioida nimeämättömän lapsen puolesta Lunnassa omalla profiilillasi. Valitse asioidessasi asioijaksi itsesi ja kerro ammattilaiselle asioivasi nimeämättömän lapsen puolesta.
Et voi lisätä syntymän jälkeen vielä nimeämätöntä lasta profiiliisi. Voit lisätä lapsesi profiiliisi sitten, kun hänen nimensä on tallennettu väestötietojärjestelmään. Muista siitä lähtien valita oikea asiointirooli, ennen kuin aloitat keskustelun.
Käyttöehdot ja niiden soveltaminen
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin palvelukanava sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin on nimeltään Lunna (”Palvelu”).
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalisten asiointipalvelujen käyttäminen edellyttää, että käyttäjä hyväksyy ja sitoutuu noudattamaan näitä käyttöehtoja ja antaa digitaalisen asioinnin suostumuksen käyttöönoton yhteydessä. Käyttöehdoissa kuvataan Palvelun käyttöä, käytön yhteydessä syntyvien tietojen käsittelyä sekä Palvelun tuottajan ja Palvelun käyttäjän vastuita. Palveluun rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjän tulee tutustua huolellisesti käyttöehtoihin ja hyväksyä ne kokonaisuudessaan. Käyttäjän tulee myös tutustua tietosuojaselosteessa esitettyyn kuvaukseen henkilötietojen käsittelystä.
Hyväksymällä nämä käyttöehdot ja rekisteröitymällä Palveluun käyttäjä vakuuttaa ymmärtäneensä lukemansa ja sitoutuvansa noudattamaan Palvelun käyttöehtoja.
Ainoastaan Palvelun rekisteröityneellä käyttäjällä on oikeus käyttää Palvelussa olevaa käyttäjätiliään. Käyttäjän puolesta Palvelua saa käyttää myös henkilö, jolla on näiden käyttöehtojen mukaisesti oikeus rekisteröityä ja käyttää Palvelua käyttäjän puolesta.
Käyttäjällä tai tämän puolesta Palvelua käyttävällä on aina yksinomainen vastuu Palvelun käytöstä näiden käyttöehtojen mukaisesti. Käyttäjän tulee ilmoittaa välittömästi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle, mikäli hän epäilee, että Palvelua käytetään hänen puolestaan vastoin hänen valtuutustaan tai näiden käyttöehtojen vastaisesti.
Käyttäjä ei saa Palvelun käyttöehtojen mukaisesti mitään muita oikeuksia kuin oikeuden käyttää Palvelua.
Palvelun käyttöehdot hyväksyessään ja Palvelua käyttäessään käyttäjä vahvistaa ymmärtävänsä seuraavat periaatteet:
- Ymmärrän, että mikäli asiani vaatii välitöntä apua, soitan hätänumeroon 112.
- Ymmärrän, että vastaan itse siitä, että Palvelussa antamani tiedot ovat oikein.
- Ymmärrän, että tieto, jonka välitän Lunna-sovelluksen kautta, voi päätyä osaksi terveydenhuollon potilastietojani ja/tai sosiaalihuollon asiakastietojani, jolloin niihin sovelletaan asiakas- ja potilastietoja koskevia säädöksiä ja määräyksiä.
- Ymmärrän, että tieto, jonka välitän Lunna-sovelluksen kautta, ei kaikilta osin tallennu potilastietoina potilastietojärjestelmään vaan se tallentuu toimittajan tarjoamalle palvelualustalle. Näitä tietoja voivat olla mm. käytyjen keskustelujen sisältö ja kyselyiden vastaukset. Keskeiset hoito- ja palvelupäätöksiin vaikuttavat tiedot kirjataan asiakas- ja potilastietoina asiakas- ja potilastietojärjestelmään.
- Ymmärrän, että Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue voi lähettää minulle Palvelun kautta digitaalisia viestejä, tiedoksiantoja ja päätöksiä, joiden tiedoksisaantiin minulla on oikeus. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue pyytää erillisen suostumuksen päätösten sähköiseen tiedoksiantoon.
- Ymmärrän, että minulta voidaan evätä Palvelun käyttöoikeus, jos käytän sitä tahallani väärin. Väärinkäytöksiä ovat esimerkiksi uhkaava ja epäasiallinen käytös, toistuvat tarpeettomat yhteydenotot sekä loukkaavan tai laittoman materiaalin lähettäminen.
- Ymmärrän, että Lunna-sovellus voi joskus olla poissa käytöstä esimerkiksi huoltokatkojen, teknisten vikojen tai vastaavien syiden vuoksi.
- Ymmärrän, että ilman tunnistautumista asioidessa syntyvä tieto ei tallennu Palveluun, eikä siihen liittyen tehdä merkintöjä potilas- tai asiakastietojärjestelmiin.
- Ymmärrän, että minulla on toimivat yhteydet sekä riittävät tekniset valmiudet ja ohjelmat Palvelun käyttöön.
- Ymmärrän, että vastaan myös käyttämieni laitteiden ja ohjelmien turvallisuudesta ja toimivuudesta.
- Ymmärrän, että olen velvollinen huolehtimaan tunnistetietojeni salassapidosta, ja vastaan kaikesta tunnistetiedoillani tapahtuneesta Palvelun käytöstä ja siitä mahdollisesti aiheutuvista maksuista, velvoitteista ja seuraamuksista.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ei vastaa millään tavalla Palvelun tai sen toimintahäiriöiden käyttäjälle tai kolmansille osapuolille aiheuttamista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai kustannuksista.
Suostumus digitaalisten palvelujen käyttämiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Hyväksymällä käyttöehdot Palvelun käyttäjä antaa suostumuksensa digitaaliseen asiointiin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lähettämiin digitaalisiin viesteihin, tiedoksiantoihin ja päätöksiin, joiden tiedoksisaantiin käyttäjällä on oikeus. Palvelun käyttäjä ymmärtää, että Palvelun käyttö on vapaaehtoista ja käyttäjä voi peruuttaa suostumuksena milloin tahansa. Suostumuksen voi peruuttaa poistamalla tilin Lunna-sovelluksessa.
Käyttäjä on sähköisen asioinnin suostumukseen perustuen velvollinen käyttämään Palvelua näiden käyttöehtojen, EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, kansallisen lainsäädännön, viranomaismääritysten ja hyvän tavan mukaisesti. Käyttäjä vastaa täysimääräisesti kaikesta sähköisen asioinnin suostumuksen, Palvelun käyttöehtojen, lain, viranomaismääräysten tai hyvän tavan vastaisesta Palvelun käytöstä.
Palvelun ylläpitäjät
Palvelun tarjoaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, www.luvn.fi(ulkoinen linkki) . Sovelluksen teknisestä toteutuksesta vastaa BeeHealthy Oy, https://www.mehilainen.fi/beehealthy(ulkoinen linkki) .
Palvelun sisältöjen ylläpidosta ja sen kautta tarjottavista sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalveluista vastaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (puhelinvaihde p. 029 151 2000, sähköposti info@luvn.fi ).
Tietoja sovelluksesta
Palvelua ei ole tarkoitettu henkeä ja terveyttä uhkaaviin hätätilanteisiin liittyvään asiointiin. Mikäli käyttäjän asia vaatii välitöntä apua, käyttäjän tulee soittaa hätänumeroon 112.
Voit olla Palvelussa nopeasti ja turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiseen. Palvelu mahdollistaa chat-asioinnin, videovastaanoton, kiireettömän ja reaaliaikaisen viestinvaihdon sekä lomakkeisiin ja kyselyihin vastaamisen. Palvelun kautta lähetettyjen viestien välitöntä lukemista ei kuitenkaan voida taata kaikissa tilanteissa. Palvelua voi käyttää ainoastaan sen käyttötarkoituksen mukaisesti.
Voit käyttää Palvelua web-sovelluksella osoitteessa lunna.suomisote.fi(ulkoinen linkki) tai ladata mobiilisovelluksen sovelluskaupasta IOS- tai Android-älypuhelimelle. Sinun tulee rekisteröityä palvelun käyttäjäksi ensimmäisellä käyttökerralla. Palveluun tunnistaudutaan Suomi.fi-palvelussa ja tunnistautumista varten tarvitset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin. Tietyt Lunnan palvelut ovat käytettävissä ilman rekisteröitymistä tunnistautumattomana käyttäjänä. Käyttäjä voi tunnistautua myös aloitettuaan asioinnin ilman tunnistautumista.
Voit asioida Palvelussa myös toisen henkilön puolesta, jos valtuutus on tehty Suomi.fi -valtuutuspalvelun kautta. Oikeus puolesta asiointiin tarkistetaan Suomi.fi -valtuuksien kautta aina kun kirjaudut palveluun.
Osa Palvelussa käytetyistä tiedoista kootaan Suomi.fi-palvelun kautta. Näitä ovat muun muassa etu- ja sukunimi, henkilötunnus sekä osoitetiedot. Käyttäjä päivittää itse puhelinnumeronsa ja sähköpostiosoitteensa Palvelussa.
Palveluun rekisteröityminen ja Palvelun käyttö ovat käyttäjälle maksuttomia. Käyttäjälle voidaan kuitenkin tarjota Palvelussa palveluja, joiden käyttö edellyttää asiakasmaksuja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen voimassa olevien asiakasmaksujen mukaisesti. Käyttäjää tiedotetaan selkeästi palvelun (esimerkiksi lääkärin vastaanotto) maksullisuudesta ennen kyseisen palvelun varaamista tai siihen ohjaamista, ja käyttäjällä on aina mahdollisuus kieltäytyä maksullisesta palvelusta. Löydät lisätietoja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksuista ja niiden suuruudesta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivuilta, Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksut | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue.
Palvelussa esitettävien tietojen oikeellisuus, täsmällisyys, luotettavuus ja käytettävyys on pyritty varmistamaan ennen julkaisemista huolellisesti ja Palvelun sisältämien tietojen oikeellisuus ja toiminnallisuus tarkistetaan säännöllisesti.
Palvelun toiminnallisuudet ja palvelut kehittyvät jatkuvasti. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on oikeus ilman ennakkoilmoitusta muuttaa Palvelun ohjeita, palveluvalikoimaa, palveluaikoja, Palvelun ulkoasua tai muita Palvelun ominaisuuksia. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue pyrkii ilmoittamaan olennaisista muutoksista Palvelun yhteydessä.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ei takaa Palvelun keskeytymätöntä ja virheetöntä toimintaa. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on oikeus keskeyttää Palvelun toiminta sen muutoksen, uudistuksen, huolto- ja asennustöiden taikka niiden kaltaisten Palveluun liittyvien muiden syiden vuoksi, taikka mikäli lainsäädäntö tai muu viranomaismääräys sitä edellyttää. Käyttökatkoksista pyritään ilmoittamaan käyttäjille mahdollisimman ajoissa yleisellä ilmoituksella Palvelun etusivulla.
Palvelun käytön lopettaminen ja tilin poistaminen
Palvelun käyttö on vapaaehtoista, ja käyttäjä voi lopettaa Palvelun käytön koska tahansa. Halutessaan käyttäjä voi poistaa asiointia varten luodun tilinsä lunna.suomisote.fi-verkkosivustolla tai mobiilisovelluksessa, tai kirjallisella ilmoituksella Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle, kirjaamo@luvn.fi. Lisätietoja tilin poistamisesta löydät Palvelun käyttöohjeista.
Tietoturva
Palvelun käyttäjä on tietoinen, että yleinen tietoverkko ja verkkopalvelut eivät ole täysin tietoturvallisia. Käyttäjä vastaa Palvelussa asioidessaan käyttämiensä laitteiden ja niissä käytettyjen ohjelmistojen tietoturvan asianmukaisesta hoitamisesta. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ja BeeHealthy Oy järjestävät Palvelun tietoturvan yleisesti hyväksyttävällä tavalla ja tehokkaasti sekä pyrkivät asianmukaisin ratkaisuin estämään asiattomien pääsyn tietojärjestelmiinsä. Palvelun kautta lähetetyt tunnistetietoon perustuvat tiedot välitetään aina mahdollisimman vahvasti salattua tiedonvälitystapaa käyttäen.
Evästeiden käyttö
Palvelussa käytetään pakollisia evästeitä, joiden avulla Palvelun kehittäjät saavat arvokasta tietoa kehittämisen tueksi. Pakolliset evästeet varmistavat, että Palvelu toimii oikein.
Tekijänoikeus
Palvelun sisältö ja ulkoasu ovat tekijänoikeudella suojattuja. Kaikki Palveluun liittyvät tekijänoikeudet ja muut immateriaalioikeudet kuuluvat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle, BeeHealthy Oy:lle, yhteistyökumppaneille ja/tai muille kolmansille osapuolille.
Palvelun tai Palvelussa olevan aineiston kopioiminen, tulostaminen, levittäminen, muuttaminen ja kaikenlainen muu kaupallinen hyödyntäminen ilman oikeudenhaltijan erillistä kirjallista lupaa on kielletty. Palvelun käyttäjä saa kuitenkin tulostaa ja tallentaa Palvelussa olevaa aineistoa omaan yksityiseen käyttöönsä.
Henkilötietojen käsittely
Palvelun rekisterinpitäjä on Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue.
Käyttäjien henkilötietoja käsitellessään Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue noudattaa voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä, kuten EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR 2016/678) ja tietosuojalakia (1050/2018) sekä hyvää tiedonkäsittelytapaa.
Rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen ja henkilötietojen käsittely Palvelussa on kuvattu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalisten palvelujen tietosuojaselosteessa.
Potilasrekisteriin tallennettavien tietojen osalta rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen ja henkilötietojen käsittely on kuvattu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen potilasrekisterin tietosuojaselosteessa.
Mitä tietoja säilytetään tilin poistamisen jälkeen?
Tilin poistamisen jälkeen Palvelun digichat-asiointitiedot ja asioinnin yhteydessä potilastietojärjestelmään kirjatut potilastiedot säilytetään asiakastietolain (703/2023) säilytysaikaliitteen mukaisesti.
Data ja säilytysaika
- Henkilötiedot (tilin luomisen yhteydessä): ei säilytetä.
- Digichat-asiointitiedot: säilytetään kolme (3) vuotta päiväyksestä.
- Notifikaatiot: ei säilytetä.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Palvelun käyttöehtoihin ja siihen liittyviin erimielisyyksiin sovelletaan Suomen lakia. Palvelun tai sen käyttöehtoihin liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ja käyttäjän välisillä neuvotteluilla. Mahdolliset riitaisuudet käsitellään Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa.
Muutokset
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on yksipuolinen oikeus tarvittaessa muuttaa käyttöehtoja ilmoittamalla siitä käyttäjälle Palvelun välityksellä. Käyttöehtojen muutos tulee voimaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ilmoittamasta ajankohdasta lukien. Käyttäjän tulee hyväksyä päivitetyt käyttöehdot jatkaakseen Palvelun käyttöä. Jos käyttäjä ei hyväksy päivitettyjä käyttöehtoja, käyttäjä ei voi jatkaa Palvelun käyttöä.
Voimassaolo
Palvelun käyttöehdot ovat voimassa toistaiseksi.
- Kirjaudu sisään sovellukseen käyttämällä tiliä, jonka haluat poistaa.
- Valitse sovelluksen alavalikosta ”Omat tiedot”-sivu tai verkkoselaimessa ”Profiili”.
- Vieritä sivua alaspäin ja valitse ”Poista tili/profiili”.
- Vahvista tilin poistaminen kirjoittamalla koko nimesi sille varattuun kenttään.
- Paina ”Jatka/Poista tili”.
- Olet nyt kirjautunut ulos, ja tilisi sekä tietosi poistetaan seuraavan 48 tunnin kuluessa. Voit rekisteröityä uudelleen, kun tilisi on poistettu, viimeistään 48 tunnin kuluttua.
Lunnassa käsiteltyjä tietoja ei säilytetä tilin poistamisen jälkeen. Asiointitiedot tallennetaan potilastietojärjestelmään.
Usein kysytyt kysymykset
Tästä löydät usein kysytyt kysymykset liittyen Lunnan käyttöön. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, otathan yhteyttä asiakaspalveluun.
Rekisteröitymisen yhteydessä sinun tulee syöttää puhelinnumero ja saat tekstiviestitse kuusinumeroisen vahvistusviestin. Syötä puhelinnumero ilman ensimmäistä nollaa. Jos et saa vahvistusviestiä, tarkista viestien roskapostikansio.
Jos rekisteröityminen ei edelleenkään onnistu, varmista, että internet- ja VPN-yhteytesi eivät aiheuta ongelmia. Kokeile mahdollisuuksien mukaan toista verkkoa tai laitetta.
Chat ja kiireetön viesti ovat Lunnassa pääsääntöisesti maksuttomia. Jos asiakas ohjataan digiklinikan sairaanhoitajan chatista keskusteluun lääkärin kanssa, voidaan vastaanotosta veloittaa terveyskeskusmaksu samaan tapaan kuin hoitopuhelusta. Tästä kerrotaan asiakkaalle ennen yhteyden muodostamista. Lisäksi osa etävastaanotoista on maksullisia.
Lisätietoja asiakasmaksujen sivulta.
Voit kirjautua sovellukseen sormenjälki- ja kasvojentunnistuksella, jos ole ottanut älylaitteen asetuksista nämä ominaisuudet käyttöön.
Kirjautumisvaihtoehdot löydät asetuksista kohdasta ”Salasana ja suojaus”, ”Suojaus”, ”Biometria” tai ”Face ID ja salasana” sen mukaan, mikä laite sinulla on käytössä. Kun olet ottanut laitteen ohjeiden mukaisesta haluamasi kirjautumismenetelmän käyttöön, voit jatkossa kirjautua Lunnaan käyttämällä sormenjälkitunnistetta tai kasvojen tunnistusta.
Tällä hetkellä ei ole mahdollista nähdä sinulle määrättyjä reseptejä Lunnassa. Reseptien tarkastelu ja voimassa olevien reseptien uusiminen onnistuu OmaKannassa(ulkoinen linkki). Lunnassa voit ottaa yhteyttä terveysaseman digiklinikalle, jos sinulla on tarve reseptille, jota et pysty Omakannan kautta uusimaan.
Aikuisen puolesta asiointi:
Varmista suomi.fi-palvelusta, että sinulla on puolesta asiointioikeudet sekä sosiaali- että terveydenhuollon asioiden hoitoon.
Lapsen puolesta asiointi:
Lasta, jolla ei ole nimeä väestötietojärjestelmässä, ei voi lisätä puolesta asioitaviin. Lisää lapsesi, kun hänellä on nimi. Voit asioida nimeämättömän lapsen puolesta Lunnassa omalla profiilillasi. Kerro ammattilaiselle asioivasi nimeämättömän lapsen puolesta.
Puolesta asiointi ei onnistu, jos:
- Perheessä on turvakielto.
- Kyseessä on sijoitettu lapsi.
Kaikki lapsen tiedot eivät näy, jos lapsi on arvioitu kypsäksi päättämään omista tiedoistaan ja tietoja ei luovuteta vanhemmille.
Jos puolesta-asioinnille ei ole estettä, mutta et silti saa lisättyä läheistäsi, kokeile seuraavia keinoja:
- Päivitä sovellus uusimpaan versioon.
- Käynnistä laite uudelleen.
- Kirjaudu ulos sovelluksesta ja tunnistaudu uudelleen.
- Poista sovellus ja asenna se uudelleen.
Sovellus tarjoaa palvelut ja toimipisteet sovellukseen kirjautuneen asiakkaan asuinkuntaan perustuen. Puolesta asiointi ei muuta palveluvalikkoa, joten ulkopaikkakuntalaisena et näe kaikkia Lunnan palveluita. Voit kuitenkin olla yhteydessä eri palveluihin, esimerkiksi Seniori-infoon tai Digiklinikkaan.
Sovelluksesta saattaa tulla ilmoituksia ja sähköposteja väärällä kielellä. Voit vaihtaa halutun kielen sovelluksessa tai selainversiossa. Sovelluksessa kielivalikko löytyy Omat tiedot-osiosta ja verkkoselaimessa sivun vasemmasta yläosasta. Lunnaa voi käyttää suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Jos et saa ilmoitusta Lunnaan tulevista viesteistä, varmista seuraavat asiat:
- Ilmoitusasetukset sovelluksessa:
- Mene kohtaan "Omat tiedot" ja valitse "Suostumukset".
- Ilmoitusasetukset selainversiossa:
- Mene "Omat tiedot" -valikkoon ja valitse "Profiili" -osio, josta löydät "Suostumukset".
- Puhelimen ilmoitusasetukset:
- Varmista, että et ole estänyt Lunna-sovelluksesta saapuvia ilmoituksia.
Lunnan käyttöönoton myötä olemme luopuneet seuraavista digitaalisista palveluista:
- Digihyvinvointi. Korvaavat toiminnot Lunnassa: Neuvolan chat ja kiireettömät viestit sekä opiskelu- ja kouluterveydenhuollon kiireettömät viestit.
- Omaolo. Korvaava toiminto Lunnassa: Aikuisten tai lasten digiklinikka sekä eri palvelujen kiireettömät viestit.
- Maisa-portaali. Lue lisää luvn.fi/maisa. Korvaavat toiminnot Lunnassa: Aikuisten ja lasten digiklinikat, kiireetön viesti terveysasemalle, Suun terveydenhuollon chat ja kiireettömät viestit. Huomioi, että Maisan käyttö jatkuu HUSin palveluissa eli erikoissairaanhoidossa normaalisti.
- Sovelluksessa kysely löytyy kohdasta ”Omat tiedot” otsikon ”Asiointitiedot” alta.
- Selaimella kysely löytyy vasemman laidan valikosta otsikon ”Omat tiedot” alta.
Asiakaspalvelumme neuvoo asukkaita myös puhelimitse ja sähköpostitse. Voit soittaa numeroon 029 151 2000 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info@luvn.fi.
Tekstiviestipalvelu kuulovammaisille numerossa 045 739 59250.
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 8.00–16.00.
Lue lisää digituesta.
Käyttöohjeet
Tutustu Lunnaan alla olevien käyttöohjeiden ja videoiden avulla.
Ladattavat tiedostot
- Lataa tiedosto: Näin otat Lunnan käyttöön.Näin otat Lunnan käyttöön
- Lataa tiedosto: Näin aloitat keskustelun Lunnassa.Näin aloitat keskustelun Lunnassa
- Lataa tiedosto: Näin lisäät liitteen Lunnan keskusteluun.Näin lisäät liitteen Lunnan keskusteluun
- Lataa tiedosto: Lunnan videovastaanotto.Lunnan videovastaanotto
- Lataa tiedosto: Kyselyt ja lomakkeet Lunnassa.Kyselyt ja lomakkeet Lunnassa
- Lataa tiedosto: Puolesta asiointi Lunnassa.Puolesta asiointi Lunnassa
Tietosuoja ja saavutettavuus
Tutustu Lunnan tietosuoja- ja rekisteriselosteeseen sekä saavutettavuusselosteeseen alla olevista linkeistä.